Jump to content
Sign in to follow this  
Prinsessemor

Opstart på mad hvornår?

Recommended Posts

Tænkte det kunne være sjovt at høre hvornår I forskellige er startet op på mad med jeres respektive børn - og hvilken tilgang til mad, I har brugt.

Vi selv startede op på mad med Anna (nu 3 år), da hun var 4 måneder. Hun fik grød og mos også efter 6 måneder - så dengang fulgte vi sundhedsplejerskens og sundhedsstyrelsens anbefalinger 100%

Karla startede så småt på grød og mos ved knapt 5 måneder. Hun virker dog meget interesseret i vores mad, så jeg overvejer at forsøge lidt mere “rigtig” mad nu fra 6 måneder - jeg ved bare ikke rigtig nok om det, og jeg er heller ikke sådan klar til 100% BLW...

Hvornår er I startet på mad og hvad har I givet jeres poder?

Del emne

Sarah startede på mad, da hun var 4 måneder. Det var anbefalingerne dengang for 13 år siden. Jacob da han var 6 måneder. 

Sarah gad ikke spise hjemmelavet mad. Heller ikke kartoffel skåret i stykker. Købe grød var hittet. Det spiste hun til gengæld med velbehag indtil hun var 8-9 måneder. I dag spiser hun stort set alt og elsker mad. 

Jacob spiste først grød og da han var ca 7 måneder også det mad vi spiste. Han er til gængæld møg kræsen i dag. Spiser ikke ris eller nogle former for helt kød. Og det er heller ikke meget fisk han spiser. Til gengæld elsker han grøntsager. 

Del emne

Louise var 6 mdr da vi forsøgt med grød, det ville hun IKKE! Så efter at ha holdt pause og forsøgt igen 4 gange på den første måned, blev det til BLW. Hun gad ikke grød og mos, og hun ville helt klart spise selv! Camilla startede med grød som 4 mdr og overgik til BLW ved 6 mdr. 

Del emne

Ved Malthe og Mikkel startede jeg på grød lige omkring 4 mdr. Det var nyt og spændende og jeg var sikker på de var klar. Naya nægtede at spise grød til at starte med. Hun startede jo i dagpleje meget tidligt da jeg fik nyt arbejde. Faktisk  allerede da hun var 5,5 mdr. Det var dagplejemoren der sådan rigtigt fik hende igang med grød. Denne gang med Frida ville jeg gerne strække den så lang tid som muligt med at starte op på grød, men i sidste weekend hvor hun blev 5 mdr startede vi op da hun vågnede så mange gange om natten. Hun er helt sikkert mereklar end drengene har været men hun siser alligevel ikke såmeget endnu at det har hjulet det vilde på søvnen om natten. 

Del emne

Med alle 3 har jeg startet op ved de 4 mdr. med grød og mos. Vi har ikke haft problemer med de ikke ville spise, så det har været dejligt nemt.

Del emne

Jeg startede også op nærmest på dagen de var 4 mdr. Alle tre vidste tydeligt at de skulle have mere end mælk. Voksede med lynets hast og spiste pludselig hver 11/2 time i døgnet... kan ganske klart huske hvor vildt deres sult var.

jeg har hver gang brugt købegrød i starten simpelthen fordi det var lettere at lave to spiseskeer og ikke have så meget affald. De elskede de alle sammen. Da de spiste mere, lavede jeg selv mos og grød. Til den yngste købte jeg doddles bags (eller hvad de hedder) frøs dem ned og havde med når vi var på farten. :top: Så fin hun stadig homemade mad og jeg kunne nøjedes med at koge grøntsager 1 gang om ugen. Da de poser blev for små fik de samme mad som os. Tallerkenen står i fred men de har haft noget at holde/bide i samtidigt. 

Del emne

Vi startede  ved 4½ mdr, ( skulle ligge 3 uger oven i pga født før tid), med frugtmos og grød. Og 6 mdr begyndte vi med almindelig mad..

Del emne

Begge mine er blevet fuldammet til 6 mdr. og er så startet op med grød og mos. Grød har aldrig sådan været det kæmpestore hit, men vi gik (især med Molly) ret hurtigt over til en moset version af den mad, vi andre fik. Det har fungeret rigtig godt. Jeg synes, at BLW er interessant, men er alt for hys ift. om de får noget galt i halsen osv. :fnis: 

Del emne

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret konto

Meld dig ind på forummet. Det' nemt!

Opret ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
Sign in to follow this